czwartek, 3 grudnia 2015

Tworzę styl na zysk.

DIALOG Z MARKETINGIEM.
Wedle mojej ponad 20 letniej mądrości PR jest przede wszystkim zorientowany na budowanie poprawnych relacji z otoczeniem, czyli skuteczną komunikacją, prezentację, polepszanie współpracy i prewencję raczej niż działanie w kryzysie. Tym samym public relations kładzie podwaliny pod skuteczny marketing. I teraz uwaga, będę wychwalać PR; -) Dobry specjalista od PR-u, czyli obeznany z ekonomią, budowaniem strategii działania, marketingiem, promocją i reklamą jest w stanie wyprodukować content, który będzie optymalny. Tzn. rzetelny, merytorycznie, zgodny z naczelnym przekazem informacyjnym, dostosowany do odpowiedniej grupy odbiorców, atrakcyjny pod względem reklamowym i dający na końcu szansę na osiągniecie wymiernego, ekonomicznego celu. Nie bez powodu PR miał być ustawiany w strukturze organizacyjnej obok komórki zarządu firmy.
Po wielokroć pracowałam z działami marketingu, które przy pierwszych spotkaniach nie wyobrażały sobie jak mogę połączyć ich zamierzenia z misją, strategią spółki i naczelnym przekazem komunikacyjnym na ten moment? Zawsze się udawało. Wszak specjalistą od komunikacji jestem; -) Co ostatecznie przekonywało? Kasa. Bo jeśli linie przekazu marketingowego ustawić zgodne z naczelnym i stworzyć jeden content i „puścić” go na zewnątrz to powstanie jeden czytelny przekaz. Ponadto zaoszczędzi się czas i pieniądze a efekt końcowy.będzie większy. Który zarząd oprze się, optymalizacji kosztów?
Chociaż moi młodsi koledzy twierdzą, że mimo bliskiej współpracy, zintensyfikowanej wspólną platformą działania, jaką są media społecznościowe, agendy PR i marketingu zasadniczo się różnią. Według tych opinii marketing to rynek, konsumenci i popyt a PR to wizerunek, media, odpowiedzi krawat i przekłamywanie prawdy, czyli wpieranie klientom i otoczeniu, że czarne, to białe. Dla nich pokaz mody Ewy Minge z łysymi modelkami,  nie zarabia pieniędzy na wsparcie dla chorych na raka ale jest jedynie kiepskim PR samej projektantki. Dla mnie to właśnie spójność działań marketingu i PR. Przyciągniecie klientów kolekcji, wpłynięcie na jej sprzedaż i tym samym pozyskanie kasy na wsparcie walczących z rakiem.
Uważam, że współpraca jest konieczna i jej brak może wyrządzić dużą szkodę przedsiębiorcom. Warto głosić, że rozsądny pijarowiec jest dobrym managerem i wie, że działalność wszystkich komórek (również PR i marketingu) w firmie ma ostatecznie służyć generowaniu zysku.
Trzeba natomiast produkować content coraz lepszej, jakości, unikalny, wyspecjalizowany, adresowany do specyficznego użytkownika, który z roku na rok staje się coraz bardziej wyedukowany i co za tym idzie, wymagający. Przełożyło się to już na specjalizacje w ramach samego PR, który docelowo będzie się składał z ekspertów z różnych dziedzin. Ja na ten przykład reprezentuję Inwestor Relations i moje Biuro Komunikacji Masowej jest po to, aby „Tworzyć styl na zysk”.

DIALOG Z KONSUMENTEM I ODBIORCĄ.
Totalna mobilność spowodowała, że komunikacja z konsumentem przestała być jednokierunkowa. Dziś poza wręcz natychmiastową informacją zwrotną mamy inicjację kontaktu przez konsumenta i odbiorcą treści, oferty, osób. Patrz ostatnia afera hejtowa i oburzenie niektórych celebrytów, że"media dały głos ludziom, którzy nie znają się na tym, co mówią" (E.Pazura). Co nie znaczy, że popieram "intenetowy hejt". Pamiętam jednak treści na forach internetowych dotyczące spraw moich spółek. Dyskusje w necie, opinie konsumentów, telewidzów, odbiorców treści SĄ i pewnie POZOSYTANĄ z nami na wieki wieków. 
„Wchodzimy w epokę, kiedy na skutek gęstniejącej sieci powiązań organizacjom coraz ciężej będzie zamiatać niewygodne fakty i wpadki pod dywan. Zakrawa na pewną ironię, że większa transparentność i odpowiedzialność już niedługo będą tutaj normą nie za sprawą jakiejś rewolucji moralnej, ale po prostu wymuszone postępem technologicznym. Ukrywanie prawdy stanie się na pewnym etapie po prostu niemożliwe i PR będzie odgrywać fundamentalną rolę w budowaniu i utrzymywaniu reputacji biznesu i różnego rodzaju organizacji.” (blog.vertigo.org.pl).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz